חינוך חברתי- קהילתי
החינוך החברתי- קהילתי הוא מערכת משלימה לחינוך הפורמלי, הפועלת עפ”י עקרונות קיבוציים וחברתיים. המערכת פועלת מכיתות א’-יב’, מנוהלת ומלווה ע”י מנהלת מקצועית בתחום.
מאפיינים מרכזיים של מערכת החינוך החברתי:
- המערכת עובדת בבתים המחולקים עפ”י גילאים (חד-שנתיים או דו-שנתיים).
- לכל בית צוות מדריכים קבוע. בימי החופש מצטרפים לצוותי כיתות א’-ו’ גם נעורי הקיבוץ.
- במסגרת החינוך החברתי ניתן דגש על ערכים, פעילות חברתית, חגים ומועדים. הפעילות היא חינוכית וחווייתית כאחד, בדרך של הנאה וכיף.
- הפעילות החינוכית פועלת במספר מישורים: יצירת קבוצה מגובשת ופעילה, בעלת קשר חברתי משמעותי, יצירת תחושת זיקה ושייכות למקום, פיתוח הפרט כאדם בעל מיומנויות חברתיות וזיקה חברתית וסביבתית, ביסוס ערכים כמו: נתינה והתנדבות, אחריות, קבלת השונה, יצירה ושימור מסורות שותפות וחיבור לקהילה. הפעילות נעשית בתיווך המדריכים ובשיתוף פעולה עם ההורים.
- במהלך השנה פועלת במערכת תנועת הנוער “השומר הצעיר”.
- לנעורי הקיבוץ “מועדון” הפתוח לשימושם בשגרה, ובשעות הפעילות הקבועות. הפעילות מתקיימת לאורך שנת הלימודים, ומהלך החופשה תדירות הפעילויות עולה.
שעות פעילות המערכת:
- המערכת פועלת לאורך כל השנה, מלבד שבוע התארגנות בשבוע האחרון של אוגוסט.
- במהלך שנת הלימודים המערכת עובדת בכל יום, מלבד ימי ראשון בו מתקיים יום לימודים ארוך.
- לאחר החזרה מביה”ס, אוכלים ילדי א’-ו’ יחד ארוחת צהריים בחדר האוכל, ולאחר מכן חוזרים לבתי הילדים לפעילות חופשית ופעילות מאורגנת עד השעה 17:00.
- בימי שישי הבתים עובדים עד שעות הצהריים.
- החופשים מהווים את שיא הפעילות השנתית, וכוללים פעילות בקיבוץ ומחוץ לקיבוץ.